gad.blo.gg

#5 - Viktigt!

Publicerad 2013-10-02 08:49:00 i GAD,

Många av mina vänner lider av olika störningar som påverkar ens liv; ADHD, deppression, själv-destruktiva tankar, ångest/panik, bipoläritet, anorexia, bulimi, insomnia etc.
 
I dagens samhälle är det otroligt vanligt att leva med någon form av störning som gör ens vardag lite svårare, men det är ofta ett ämne som man inte talar om öppet i skolan/jobbet. Att tala om det för sina vänner är en sak, men att våga öppna sig och berätta om denna sjukdom bland t.ex sina klasskamrater är tabu-belagt.
 
Varför är det tabu?
Om man led av diabetes, skulle det vara tabu då?
 
Jag säger inte att man ska berätta om detta till höger och vänster, men vi måste börja vara mer öppna och inte så rädda för det vi inte känner till.
 
Att jag har GAD, är det en minoritet av folk i min vardag som vet om.
Varför vågar jag inte berätta?
Av samma anledning som andra inte berättar: det är läskigt och risken finns att man blir dömd / folk anser en vara uppmärksamhetskåt som bara vill att alla ska tycka synd om en.
 
Jag vill inte att ni ska tycka synd om mig, att ha GAD är ingenting jag är ledsen över, men jag vill bara sprida kunskap om hur främlingsfientliga vi är.
 
 
 
Jag fick frågan vilken typ av medicinering jag använt:
- Fluoxetin - daglig anvädning för att höja intaget av endorfiner
- Circadin - sömnreglerande för dygnsrytmen
- Atarax - akut ångestdämpande
 
För er som också känner er kluvna och funderat på; borde jag testa anti-depp.
Svaret är givet: JA! Det är värt att testa, om man kan få må bättre så är allt värt ett försök!
Anti-depp är en av de vanligaste pillrerna som käkas nu för tiden, så man är inte ett psykfall!

Kommentarer

Postat av: Vendela

Publicerad 2013-10-02 09:00:34

Riktigt bra skrivet!

Postat av: sss

Publicerad 2013-10-02 22:17:49

Fast det finns även en baksida med att äta ångestdämpande medicin - man kan bli beroende och må ännu sämre när man slutar. Det finns andra sätt som att idrotta och gå i terapi (mycket jobbigare, men effektivt).

Postat av: Mikaela Svarfvar

Publicerad 2013-10-03 11:38:17

Det borde verkligen inte vara tabu belagt för folk går runt och säger allting är okej och håller upp sådan trovärdig fasad så man tror man själv att det är något fel på en. Alla behöver hjälp då och då. Och framför allt att jobba på att må bättre för varje dag - steg för steg. Det har jag gjort och jag är så glad över att ha kämpat mig fram till det stället jag nu är i livet. Så glad att du kommenterade mitt blogg inlägg innan :) SÅ jag fick läsa din blogg! Kram

Postat av: Felicia

Publicerad 2013-10-04 15:06:34

Det är värt att testa men tycker man ska testa terapi i första hand innan man börjar med mediciner, vissa kan få så grymt hemska effekter av antidep!

kämpa på!

kram

Postat av: anna

Publicerad 2013-10-05 15:38:44

Bra skrivet! Jag tror att det är jättevanligt att folk är just rädda för det som de inte riktigt känner till. Har själv upplevt det.

Sv; Åh tack och detsamma :)
Hoppas att du har en bra dag!

Postat av: kornelia grönvall

Publicerad 2013-10-07 19:38:57

sv- tack så sjukt mycket!! glad jag blir! :D

bra skrivit!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Olika saker jag skriver om

Arkiv

Prenumerera och dela